• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

2 frågor innan samlingslån

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
Nu har jag kämpat på 11 månader och på 1 månad så har min sista UC förfrågan försvunnit. (24e september).
Planen på detta är att först söka Wästgöta 300.000 (eller så mycket som möjligt) och lösa en del som ligger synligt på UC så att jag kan få så bra ränta som möjligt via Advisa månaden efter vid UC uppdateringen.

Sedan med Advisa lånet matcha räntan med mina 2 största lån som ligger hos Remember (350k) och Bank Norweigan (250k) på 18% respektive 21% ränta innan jag godkänner ett lån som används till att lösa bort det mesta skräplånen. Men för att få så bra förutsättningar som möjligt så tänkte jag ta Er hjälp kring lite tankar.

1. Om jag skriver ner underskottet nu i Augusti, hur länge tar det innan den uppdateringen syns på UC och Bisnode? Jag kommer skriva tillbaka underskottet efter jag fått lånen utbetalda så att jag slipper restskatt.

2. Om jag stänger ner betalkoll nu i Augusti, försvinner den krediten fortfarande månaden efter från min UC. Har 50.000 nu beviljat, försvinner dom i September från Min UC som nyttjad kredit om jag skriver åt dom att stänga den nu i slutet på Augusti. Vet att det var så för ett tag sen, men gäller detta fortfarande?


Tanken är alltså försöka sig på Wästgöta 3 Oktober. (Då har jag bara 2 förfrågningar hos Bisnode kvar som är från Januari 2020.) Sedan ca 10-15 November hos Advisa när UC betyget uppdateras från det jag löst med Wästgöta. Jag vill alltså att underskottet ska vara uppdaterat från ca 130k till 30-40k tills 3e oktober då jag går på Wästgöta, sen skriva tillbaka underskottet så fort jag har godkänt ett erbjudande ca 10-15e november hos Advisa och pengarna är utbetalda.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 818
Mottagna reaktioner
13 064
Poäng
10 087
1 räkna med ett par-tre veckor hos skatteverket innan beslut och räkna med upp till 2 veckor för uc. När bisnode uppdaterar vet jag inte. Ändrar du nu borde det hängt med till uc till början av oktober
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Din plan med underskottet känns osäker, kan ta lång tid innan det syns på UC. Betalkoll ska gå att avsluta och de försvinner från UC, var det sista jag hört iaf.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
1 räkna med ett par-tre veckor hos skatteverket innan beslut och räkna med upp till 2 veckor för uc. När bisnode uppdaterar vet jag inte. Ändrar du nu borde det hängt med till uc till början av oktober

Tack för svar Lasse då gör jag så att jag skickar in ändringen imorgon så bör underskottet ändras till det är dags att söka samlingslån. Behöver ett bra erbjudande på 350.000 så kan jag förhoppningsvis matcha det med mina andra 2 stora lån först för att sen godkänna det och lösa ut i princip alla smålån. Kommer även som sagt stänga ner betalkoll och bli av med 50k krediter från UCn. Just nu vill jag bara ha så bra förutsättningar och ränta som möjligt så att jag får ordning på min ekonomi en gång för alla.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
Nu har jag kraftigt skrivit ner underskottet. Återkommer sedan med detaljer om det blev godkänt, hur länge det tar och hur länge det tar innan uc/bisnode får in uppdateringen.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
1 räkna med ett par-tre veckor hos skatteverket innan beslut och räkna med upp till 2 veckor för uc. När bisnode uppdaterar vet jag inte. Ändrar du nu borde det hängt med till uc till början av oktober

Det tog 1 dag att få komplettering om varför jag ville sänka mina ränteutgifter. Förklarade att jag ville göra det på grund av bättre kreditbetyg och då välja att avstå från stora delar av den skatteåterbäring som jag fått för att betala in det i november med restskatten.

Idag godkände dom det. Skickade in ansökan i måndags så godkänt beslut om nedsänkt underskott tog ganska exakt 2 dagar (inklusive komplettering).

Återkommer med hur länge det tar innan underskottet står registrerat sen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 422
Mottagna reaktioner
13 485
Poäng
8 917
Hoppas att det går fort nu!
Du kanske kan skriva ner ditt Bisnode respektive UC-betyg så att vi vet hur stor skillnad underskottet gör sen?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
UC: 3.18
Bisnode: 6
Synligt underskott: 137 000

Återkommer med nya betygen så fort mitt underskott står på 6500 hos UC/Bisnode
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 893
Mottagna reaktioner
1 661
Poäng
1 117
Uppföljningsfråga på detta. Säg nu att jag tar ett samlingslån i slutet på September eller mitten på Oktober.

Är det någon som har erfarenhet att matcha räntan hos andra banker. Specifikt undrar jag över bank norweigan och remember som är mina 2 största lån. Säg att jag får en ränta på 6% men har ca 20% hos dom tyvärr.

Är detta något som bankerna kan matcha räntan motsatt om man skickar bevis på lånerbjudande med ränta och säger att man tar slutfaktura eller så får ni komma ned i ränta?

Även Avida, Ikano, Collector är av intresse om någon sitter med erfarenheter.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Du kan ju kontakta dem med att lösa just deras lån och se vad de säger. Fråga hur man gått tillväga för du just fått samlingslpn med bättre ränta. Men det skulle du ju kunna göra oavsett, bara en liten lögn.

För jag antar du menar att få lägre ränta på dina övriga lån du inte kommer lösa?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp